Top of this document
Go directly to navigation
Go directly to page content

Breda

Tijdens de Open Monumentendag in Breda vertegenwoordigde een scala aan monumenten alle periodes uit de rijke Bredase geschiedenis. Zo kon meegereden worden met een 'rijdend monument', dat onverbrekelijk verbonden is met de periode van de naoorlogse stadsuitbreiding.

  • Museumnozem

    Museumnozem -

    Tijdens Open Monumentendag kon u mee. Foto: Erik Kanters

Beroemde 'wederopbouwwijk'

Het betrof een zogenaamde
'City Coach' uit de jaren 1960, bijgenaamd de 'nozem', die voor een deel de historische route van lijn 4 heeft gereden.
Dit is de lijn naar het Heuvelkwartier, de
beroemde wederopbouwwijk, ontworpen door architecten van naam als Granpré Moilière en Peutz,, waar hij vroeger ook dagelijks reed.
Deze historische vervoerder van kinderen en tieners op weg naar school, verliefde jongvolwassen en trotse ouders en grootouders, is eigendom van de Stichting Veteraan Autobussen.

Geschiedenis schrijven

We hopen dat u heeft meegereden! En dat u genoten heeft. We hopen ook dat de busrit u inspiratie heeft opgeleverd. Inspiratie om mee te helpen geschiedenis te schrijven. U kunt dat doen door op deze website uw verhalen toe te voegen, verhalen uit de tijd dat de bus nog 'heel gewoon' was. Doe mee!

  • Veel belangstelling

    Veel belangstelling -

    Met chauffeur Rudi Boeren (links) en gids Frank van Setten (rechts) werd onder veel belangstelling een groot aantal keren van de binnenstad naar het Heuvelkwartier gereden. Foto's: Max Popma

  • Gestroomlijnde trambus

    Gestroomlijnde trambus -

    Aan de Oude Vest stond nog een oude Ford Trambus opgesteld, die in de jaren 1950 de stadsdiensten in Breda verzogrde. Deze bus reed niet, maar was wel te bewonderen. Van buiten en van binnen! Foto: Max Popma

 
  • Bredase bushistorie

    'Lokaal vervoer (...) door streekvervoerder'

    19252006
    /
    Breda

    Webredactie –

    Vanaf 1925 rijdt in Breda de particuliere firma Monopol de lokale busdiensten. Na de oorlog vindt men dat het 'lokaal vervoer in…

  • Autobus

    Gestroomlijnde trambus

    Ford 59B - Jongerius - BBA 353

    Om na de bevrijding in 1945 de stadsdiensten weer op gang te brengen, werden grote series nieuwe bussen geïmporteerd. In Breda en…

  • Verdienste BBA

    Stadsvervoer in middelgrote steden

    19501980
    /
    Noord-Brabant

    Guus Schellinger –

    Het ontwikkelen van stadsnetten voor middelgrote steden is een specifieke verdienste van de BBA. De toenmalige directeur van dit…

  • Autobus

    Een 'nozem' in Breda

    Volvo - ZABO 'City Coach' / BBA 549

    De eerste stadsbussen van na de oorlog waren eind jaren vijftig aan vervanging toe, ook de Ford-busjes in Noord-Brabant. Die…

  • Heuvelkwartier Breda

    Een 'toonbeeld' van de wederopbouw

    19451955
    /
    Breda

    Webredactie –

    Het Heuvelkwartier in Breda is één van de vele naoorlogse uitbreidingswijken in Nederland. Bij het ontwerp van deze wijk, zoals…